Ogrodosfera

N.Trade s.c. Piotr i Lech Niteccy

ul. Stępińska 22/30, 00-739, Warszawa
tel. 801 011 929, fax 22 349 93 37
sklep@ogrodosfera.pl, www.ogrodosfera.pl

Wiata garażowa, mimo że jest uznawana często za mniej bezpieczną formę przechowywania samochodu niż garaż zamknięty, w praktyce sprawdza się zaskakująco dobrze. Chroni auto przed dużymi wahaniami temperatur, wiatrem, opadami i słońcem. Świetnie komponuje się z bryłą domu, a dzięki temu, że stwarza możliwości przejazdu, można ustawić ją niemal w dowolnej pozycji na działce.

Poza tym: budowa wiaty jest zdecydowanie mniej kosztowna niż budowa wolnostojącego lub przylegającego do budynku garażu. Postawienie wiaty garażowej o standardowej powierzchni (do 50 m²) nie wymaga ubiegania się o pozwolenia na budowę. Wiaty garażowe można kupić w gotowej formie, z przeznaczeniem do samodzielnego montażu.

wiata garażowa Vinto

Przepisowa granica 50 m² dla budynków, dla których niepotrzebne jest pozwolenie na budowę to optymalna powierzchnia dla jednego samochodu. Na zdjęciu: wiata Vinto o powierzchni 19 m², długość: 5,25 m, wysokość: 2,5 m. Cena: 6499 zł, fot.: Ogrodosfera.pl

Czym różnią się wiaty z poszczególnych materiałów i na co zwracać uwagę kupując wiatę?

W opinii dystrybutorów, szczególną popularnością cieszą się wiaty pokryte panelami poliwęglanowymi. Pod taką wiatą jest jasno: panele przepuszczają światło, ale stanowią zaporę dla niszczących karoserię samochodu tak zwanych długich fal UVA i częściowo dla UVB.

wiata Arcadia

Panele poliwęglanowe przepuszczają światło. Na zdjęciu: wiata garażowa Arcadia Palram. Długość: 5 m, wysokość: 2,4 m, cena: 7399 zł, fot.: Ogrodosfera.pl

Panele zbudowane są z małych komór wypełnionych powietrzem: kupując wiatę, zwróćmy uwagę na to, że im więcej warstw takich komór, tym wiata będzie lepszej jakości. Ważne jest także oznaczenie dotyczące maksymalnego obciążenia dachu (standardowo wynosi od 100 do 150 kg/m² i zależy od wielkości pokrycia dachowego, grubości kotew oraz zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych).

wiata Victoria Palram

Kupując wiatę, sprawdźmy grubość paneli. Na zdjęciu: model Victoria Palram z 6-milimetrowej grubości panelami. Taka grubość jest optymalna dla wiat garażowych. Powierzchnia: 15 m², długość: 5 m, wysokość: 2,4 m. Cena: 6347 zł

Dzięki panelowej budowie, producenci zwykle stwarzają użytkownikowi możliwość zmodyfikowania rozmiarów wiaty (lub dobudowania kolejnego stanowiska na auto). Wiaty mogą być przytwierdzone do budynków lub stanowić autonomiczny budynek na działce.

wiata garażowa DR

Wiata DR, przeznaczona do zamontowania przy ścianie budynku. Wiata dostępna jest w sprzedaży z elementami pozwalającymi na przytwierdzenie konstrukcji do budynku. Powierzchnia: 18 m², długość: 5,4 m, wysokość; 2,8 m. Cena: 6549 zł

Konstrukcja, na której wspierają się panele, może być drewniana lub zbudowana z metali – wśród których najpopularniejsze jest połączenie aluminium ze stalą.

Wiaty poliwęglanowe z aluminiową konstrukcją, wzmocnione ocynkowaną stalą, o przeciętnych wymiarach, osiągają ceny w przedziale od 5 do 10 tys. zł. Są praktycznie bezobsługowe (nie wymagają konserwacji i czyszczenia), a przy tym wyglądają stylowo. Zadaszenie w takich wiatach może przybierać praktycznie dowolne kształty: od zaokrąglonych, po zupełnie płaskie.

podwójna wiata garażowa DR

Konstrukcja z aluminium i poliwęglanu pozwala na uzyskanie szerokiej gamy układów projektowych: od płaskiej, do półokrągłej. Tutaj: zadaszenie owalne, ochraniające przed wiatrem. Cena: 9699 zł.

Zarówno aluminium, jak i poliwęglan to materiały niezwykle trwałe. Określa się, że średnia żywotność wiaty tego typu to minimum 25 lat. Można pomalować je na dowolne kolory. Zewnętrzna powłoka słupów, kotew i więźby dachowej pokryta jest malowaną proszkowo powłoką odporną na uleganie korozji.

Wiaty drewniane

Zwolennicy drewnianych konstrukcji mają nieco większy orzech do zgryzienia: drewno to materiał naturalny, co oznacza, że przy nieprawidłowym użytkowaniu konstrukcja altany będzie podatna na rozszczelnienie, butwienie i pękanie. Aby jak najdłużej cieszyć się żywotnością konstrukcji, drewno powinno być zaimpregnowane i osadzone na przygotowanym podłożu (w przeciwnym wypadku będzie chłonęło wilgoć).

wiata Konwalia

Wiata drewniana powinna być osadzona na przygotowanym podłożu. Tutaj: wiata Konwalia, zakotwiczona na kostce brukowej. Dostępna w trzech wersjach wymiarowych (szerokość: 3460 cm, długość: 5620, 6390 lub 8550 cm)

Mimo pewnych wad, trzeba przyznać, że nic nie zastąpi naturalnego ciepła drewna i specyficznej estetyki, jaką uzyskamy instalując sobie w ogrodzie na przykład taką wiatę jak ta ze zdjęcia poniżej: rozłożysta, ze spadzistym dachem – zwykle nadaje nowego oblicza całej aranżacji przestrzeni przydomowej. Ceny wiat o drewnianej konstrukcji są bardzo zróżnicowane i zależą głównie od wymiarów dachu, gatunku drewna, stopnia skomplikowania konstrukcji i ilości użytego surowca. Spotkamy zarówno tanie wiaty za 7 tys. zł, jak i wiaty, których cena przekracza 20 tys. zł.

wiata Vinter

Drewniana wiata garażowa Viner, powierzchnia: 41 m², długość: 6 m, wysokość: 3,7 m. Cena: 8950 zł

Wiaty drewniane są zwykle cięższe od wiat o konstrukcji aluminiowej. W ich przypadku przekrój słupów konstrukcyjnych jest dostosowany do ciężaru, które muszą udźwignąć (zwykle jest to 12 cm dla wiat o powierzchni nie większej niż 30 m²). Istotnym ciężarem jest tutaj dach: zbudowany z desek, pokryty materiałami takimi jak papa lub gont, okresowo pokryty śniegiem – wszystko to powoduje, że wiata musi mieć solidną konstrukcję. Ciężar obniża nieco zastosowanie paneli poliwęglanowych w poszyciu dachowym wiaty.

wiata Individual

Wiata drewniana z dachem z paneli poliwęglanowych. Powierzchnia: 27 m², długość: 5,5 m, wysokość: 2,4 m. Cena: 7599 zł

Dla przedłużenia żywotności wszelkich materiałów – niezależnie od tego czy jest to drewno, czy aluminium, warto zainstalować orynnowanie. Wiaty montowane są w podłożu za pomocą kotew. Niebagatelną zaletą kupowania wiat gotowych jest to, że w komplecie dostajemy wszystkie elementy konstrukcyjne i dotyczy to także kotew fundamentowych. Kotwy można zamontować do gotowego podjazdu z płyty żelbetowej lub w stopach fundamentowych. Głębokość kotew powinna zależeć od rozmiarów wiaty i miejsca, w którym będzie się znajdowała, a także od tego, czy jest narażona na podmuchy wiatru oraz od tego jak zbudowane jest podłoże. Zwykle jednak wystarcza głębokość 50 – 70 cm.

 

Producenci polecają


Pisz BLOGA
Rozpocznij Swoją przygodę
z budową domu!
Pisz bloga

Newsletter
Bądź na bieżąco Zapisz się teraz
newsletter

Konkurs FOTO
Dom w obiektywieWeź udział i wygraj ...
Konkurs foto - Dom w obiektywie

136 828 fanów
Dołącz do nas!
Polub nas na facebooku

Film z realizacji
Zaproś ekipę filmową ARCHON+ do swojego domu
Zgłoś swój dom do filmu
2018 01 03 archonhome a
2018 01 03 archonhome b

Dołącz do Newslettera ARCHON+

Otrzymuj na bieżąco informacje o nowościach projektowych, wyjątkowych wnętrzach, inspirujących realizacjach oraz atrakcyjnych promocjach.

12 37 21 900